Tukkukauppa Odoossa
Tukkukaupan ERP parantaa kilpailukykyä tehokkaasti
Tukkukaupan ERP sinulle, jonka tehtävänä on kehittää tukkukaupan kilpailukykyä
Odoon avulla johdat tukkukauppaasi tiedolla, joka on aina ajan tasalla
Mahdollistaako käytössäsi olevat järjestelmät tukkukauppasi tehtävien automatisoinnin ja liiketoiminnan johtamisen tiedolla? Tukevatko ohjelmistosi kilpailukykyisen asiakaspalvelun kehittämistä?
Jos järjestelmistä saatava data ei ole oikeiden ihmisten käytettävissä tai data on vanhentunutta, on hyvän asiakaskokemuksen luominen haastavaa.
Monipuolinen ja kattavat tuotetiedot sisältävä verkkokauppa parantaa tukkukauppiaan kilpailukykyä. Hyvän tukkuverkkokaupan tunnistaa alansa laajimmasta valikoimasta ja tarkoista saatavuustiedoista. Jotta kauppasi tuotetiedot pysyvät ajan tasalla, tuotetietojen hallinnan on oltava yksinkertaista ja suoraan yhteydessä verkkokauppasi. Odoo-toiminnanohjausjärjestelmässä ylläpidät tuotetietoja ja varastosaldoja toiminnanohjausjärjestelmässä, josta julkaiset tiedot suoraan verkkokauppaan. Kätevästi, automaattisesti ja virheettä.
Odoon ERP-ratkaisuilla tukkukaupan organisaatiot ottavat kopin myös asiakastietojen hallinnasta, asiakaskohtaisesta hinnoittelusta ja oston ohjauksesta. Tuotteita on aina varastossa täsmälleen oikea määrä ja saatavuustietoon voi luottaa. Laskutus hoituu heti toimituksen lähdettyä pihasta ja pääoman kierto nopeutuu. Käyttöönotto on helppoa ja perusprosessit saadaan nopeasti käyttöön.
Tukkukaupan isoilla volyymeilla ja pienillä katteilla toimiessa on tärkeää siirtää mahdollisimman suuri osa papereista sähköiseksi ja automatisoida kaikki mahdolliset rutiinityöt.
Oston ja hinnoittelun automatisointi
Asiakascase
Asiakkaallamme oli erittäin laaja tuotevalikoima ja useita eri asiakasryhmiä. Hintoja ylläpidettiin jokaiselle asiakasryhmälle omassa excelissään. Perustarve oli kaikilla ryhmillä sama: katteen laskeminen standardikustannusten päälle. Esitimme ratkaisumallin, jossa kaikki hinnastot lasketaan automaattisesti parametroitavilla säännöillä, jolloin käsityöstä eri hinnastojen ylläpidossa päästiin kokonaan eroon.
Myös osto oli varsin manuaalista toimintaa. Kun hylly oli tyhjä, tavaraa tilattiin lisää. Käsityötä oli niin varaston seurannassa kuin ostotilausten tekemisessä toimittajille. Uudessa ratkaisussa järjestelmä seuraa varastotapahtumia reaaliaikaisesti myynnin tahdissa huomioiden myymälän kautta tapahtuvan myynnin ja sähköiset tilaukset. Tilauspisteen alittuessa ehdotukset ostotilauksista muodostuvat automaattisesti, ja hyväksynnän jälkeen järjestelmä lähettää ne suoraan sähköisenä toimittajalle.
Järjestelmän takaisinmaksuaika oli muutamia kuukausia pelkän käsityön vähentymisen myötä. Lisäksi ajantasainen raportointi mahdollistaa liiketoiminnan jatkuvan kehittämisen, kun osataan keskittyä niihin tuoteryhmiin, joissa volyymi ja kate ovat kohdallaan.
Spraytec paransi asiakaspalveluaan Odoon avulla
– Asiakaspalvelu ja asiakastyytyväisyys ovat meille elintärkeitä asioita. Odoon kanssa olemme pystyneet parantamaan asiakaspalveluamme huomattavasti. Asiakkaamme pääsevät kirjautumaan suoraan tietokantaamme, tekemään tilauksia ja seuraamaan niiden etenemistä. Alallemme on tyypillistä, että erilaisia tarvikkeita ja tuotenimikkeitä on tuhansia. Se, että sinulla on tietokanta tukenasi, helpottaa huomattavasti tarvikkeen tilaamista.
Petrik Eklund, Spraytecin toimitusjohtaja
Monet muistavat ajan, jolloin tukkukaupan menestys perustui kauppaa käyvien ihmisten henkilökohtaisiin suhteisiin ja kielitaitoon tai yrityksen kykyyn sitoa rahaa mittaviin varastoihin. Tämän päivän tukkukaupan kilpailukyky perustuu hyvän asiakaskokemuksen luomiseen, palveluun ja nykyaikaisen teknologian hyödyntämiseen.
Jotta asiakaspalveluhenkilöstö voi tarjota hyvää palvelua, on taustaprosessien ja niitä tukevien teknologioiden toimittava saumattomasti asiakkaan hyväksi. Jos esimerkiksi varastonhallinta sakkaa, saattavat asiakastoimitukset myöhästyä ja tuotteita jää jälkitoimitukseen ja oikea-aikainen ostaminen ei ole mahdollista.
Tukkukaupassa toimitusvarmuus on ykkösprioriteetti
Varastonhallinnan nykyaikaistaminen onkin korkealla monen tukkukauppiaan prioriteettilistalla. Jopa neljä viidestä suomalaisesta tukkutoimialan yrittäjästä pitää toimitusvarmuutta erittäin tärkeänä kilpailukyvyn osatekijänä. Myös tehokkuus on tiukasti kilpaillulla tukkukaupan alalla entistä kriittisempää. Päivittämällä ohjelmistot nykyaikaan ja integroimalla ne liiketoiminnan taustaprosesseihin, voidaan useat taloushallinnon rutiinityöt automatisoida. Samalla työntekijöiden aikaa vapautuu esimerkiksi myyntiin.
Hyödynnä kaikki kanavat tukkukaupassasi
Moni tukkukauppa on herännyt tarpeeseen tarjota asiakkaalle erilaisia tapoja ja paikkoja ostamiseen. Oman verkkokaupan pystyttäminen on kehityslistan kärjessä. Nykyaikaiset asiakkuudenhallintajärjestelmät eli CRM sekä oma verkkokauppa mahdollistavat asiakkaan täsmällisen palvelemisen ja ostokäyttäytymisen ennustamisen.
Johda tukkukauppaa tiedolla
Tietoon perustuvat liiketoimintapäätökset ovat tulevaisuudessa yritysten kilpailukyvyn edellytys. Mutta mistä ajantasaisen ja relevantin tiedon saa, jos yrityksen käytössä olevat monituiset eri ohjelmistot eivät keskustele keskenään? Tai jos ohjelmistot ovat jo vanhahkoja eivätkä pysty tuottamaan tarvittavaa dataa?
Kehitä tukkukaupan järjestelmiä ketterästi
Yli 30 tukkukauppaa luottaa SprintIT:n avoimen lähdekoodin ERP-ratkaisuihin
Olemme toimittaneet toiminnanohjausjärjestelmän jo yli 30 tukkukaupan yritykselle. Tutustu referensseihimme alla olevasta linkistä.
TEXA saavutti 75 % säästöt
“Ostoreskontran käsittelyyn käytetty aika on tippunut 75%. Aiemmin 4 tuntia vienyt työ sujuu nyt tunnissa. Erityisesti verkkolaskujen käsittelyn automatisointi, kiertojonojen asettamisen helppous on parantanut tehokkuutta.", toteaa talouspäällikkö Rauno Nurmela.
Haluatko varmistaa tukkukauppasi kilpailukyvyn tulevaisuudessa?
Tehdään yhdessä suunnitelma, jolla saadaan nopeasti tuloksia.