Konevalmistaja siirsi kaiken asiakas-, valmistaja- ja varastotiedon Odooseen

ERP-projekti tehtiin valmiiksi viidessä kuukaudessa


Trombia Technologies (entiseltä nimeltään Snowek) suunnittelee uuden vuosituhannen katujen huoltoon soveltuvia koneita, jotka kestävät käyttöä ja ovat ominaisuuksiltaan sekä keveitä että ympäristömyötäisiä. Trombia siirsi Odooseen kaiken asiakas-, valmistaja ja varastotiedon. Projekti tehtiin valmiiksi viidessä kuukaudessa SprintIT:n kanssa. 

 


Toimeksiannon tavoite

Tuotanto,  toimitusprosessi ja projektinhallinta haluttiin yhteen järjestelmään.

Trombian liiketoiminta koostuu monista komponenteista,  joten ostot olivat myynnin lisäksi suuressa roolissa. Valmistuksen osalta tavoitteena oli varmistaa näkymä koko toimitusketjuun. Myös alihankkijoille haluttiin näkymät varastotietoihin. 

 


Aikataulu

Projekti aloitettiin kesällä  Proof of Concept (PoC) -työpajalla. PoCissa tarkistettiin, mitkä Odoon perusominaisuudet sopivat suoraan Trombian tarpeisiin ja mitä tarvittiin lisää. Lomakauden jälkeen toteutettiin asiakastietojärjestelmä, lisättiin eri tavarantoimittajat sekä tuotteet ja tuotteiden valmistusprosessien tuki. Kesän lopulla järjestelmästä saatiin ulos tarjouksia sekä myyntiä että laskutusta. Testaus sekä lisäominaisuuksien tuontat sprintteinä vei aikaa viisi työkuukautta.

 


Suurin lisäarvo

SprintIT:n tapa tehdä projekteja tähtää asiakkaan investoinnin nopeaan takaisinmaksuaikaan. Ensimmäinen sovellus saadaan käyttöön heti, kun asiakkaan on mahdollista toimittaa tarvittava data. Keskitetty tiedon hallinta tuo säästöjä ja helppoutta. Kun opettelee kerran käyttämään yhtä moduulia, sama logiikka pysyy läpi linjan ja käyttäjä on aina kartalla siitä, miten ohjelmisto toimii. Koulutusta tarvitaan huomattavasti vähemmän kuin monissa muissa käyttöönotoissa.

Haluttiin yksi helppokäyttöinen järjestelmä, joka hoitaa kaiken


Lumentuloa seuraa hiekoituksen tarve, jonka jälkeen taistellaan taas katupölyn kanssa. Trombian innovaatioihin kuuluu korkeapaineinen pölynsidonta, joka on patentoitu ja palkittu ratkaisu. Sillä on myös EU:n katupölysertifikaatti.

Tuotteiden luotettavuus on trombialaisille ylpeyden aihe. Lumisen aamun koittaessa koneissa ei voi olla vikaa. Trombian  viiden hengen henkilöstö ostaa itse kaikki komponentit, joita tarvitaan koneiden rakentamiseen. Laaja alihankkijaverkosto vastaa valmistuksesta. Kyseessä on ketterä ja moderni toimintamalli, joka tarvitsee tuekseen vastaavan ohjelmistoratkaisun.

Kartoitin eri toiminnanohjauksen muotoja. Tuntui siltä, että Odoo oli valovuoden edellä muita. - Antti Nikkanen, Trombian toimitusjohtaja

Manuaalinen tietojen naputtelu ei ole tätä päivää, eikä alati lisääntyvä komponenttidata pysy päässä. Trombia kasvaa 15 prosentin vauhtia. Yrityksen tuotteita viedään lähialueille, kuten muihin Pohjoismaihin sekä Saksaan että Ranskaan.

- Harvoin on käsissä sellainen järjestelmä, että sen käyttöön ei yrityksen sisällä juurikaan tarvitse kannustaa. Yrityksessämme pidetään itse asiassa ohjelmistosta niin paljon, että yksi työntekijä sanoi leikillään vaihtavansa pian aura-autot Odoon myyntiin. Meille ei tule montaa päällekkäistä järjestelmää. Yksi riittää ja se on Odoo.

Haluatko sinäkin tarpeitasi vastaavan toiminnanohjausjärjestelmän nopeasti?

Lue myös nämä