Tässä blogikirjoituksessa esittelemme Odoon taloushallinnon keskeisimmät ja viimeisimmät uudistukset. Lisäksi kerromme, miten SprintIT:n kehittämä taloushallinnon laajennuspaketti täydentää vakio-Odoon ominaisuuksia. SprintIT:n taloushallinnon laajennus vastaa suomalaisen kirjanpitolainsäädännön vaatimuksiin ja moniin muihin taloushallinnon vaativiin tarpeisiin.
Yksi tilikartta, monta yritystä. Konsolidointi nyt osana taloushallinnon moduulia.
Odoo on tuonut konsolidointitoiminnot suoraan osaksi taloushallinnon ydintoimintoja. Uudistettu globaali tilikartta mahdollistaa tilien jakamisen useiden yritysten kesken, jolloin konsernin sisäisten tapahtumien eliminointi, konsernin tuloslaskelma ja tase onnistuvat vaivatta suoraan taloushallinnon moduulissa.
Tässä apuna toimivat multi-ledger ja ryhmittelytyökalutoiminnallisuudet, joilla voit eliminoida konsernin sisäiset tapahtumat ja esittää kunkin yhtiön omalla sarakkeellaan tuloslaskelmalla sekä taseella.
Älykkäämpi laskujen käsittely. Odoon automatiikka ehkäisee virheitä.
Odoon uusi poikkeamahälytys nostaa esiin epätyypilliset ostolaskut ja auttaa havaitsemaan mahdolliset virheet jo ennen niiden syntymistä. Duplikaattien tunnistus estää päällekkäisiä kirjauksia laskunumeroiden, summien ja päivämäärien perusteella, mikä lisää turvaa myös huijausyrityksiä vastaan.
Nyt voit myös automatisoida ostolaskujen kirjauksen toimittajakohtaisesti. Kätevää ja tehokasta!
SprintIT:n taloushallinnon laajennuspaketti tuo tähän vielä lisää tehokkuutta. Sen avulla voit luoda tiliöintisääntöjä esimerkiksi tileille ja kustannuspaikoille, jolloin ostolaskujen käsittely automatisoituu entisestään. Lisäksi voit rakentaa monipuolisesti kierrätys- ja hyväksyntäsääntöjä sekä määritellä hyväksyntäryhmiä eri tositetyypeille.
SprintIT:n massamuokkaustyökalulla voit myös muokata lomakenäkymissä useita rivejä kerralla – esimerkiksi tilejä, kustannuspaikkoja ja veroja ostolaskuilla.
Kauden lukitus – lisää hallintaa ja kontrollia
Kauden sulkemista voi hallita entistä tarkemmin päiväkirjatyypeittäin. Odoon Uusi hard lock date -toiminto tuo vielä lisää turvaa lukituksiin – kun kausi on suljettu, sitä ei voi enää avata edes vahingossa. SprintIT:Kauden lukitus – lisää hallintaa ja kontrollian taloushallinnon laajennuspaketilla lukitus onnistuu myös päiväkirjakohtaisesti.

Ostolaskujen ja -tilausten täsmäytys käy nyt sujuvammin
Nyt voit yhdistää laskurivit ja ostotilaukset suoraan uudessa näkymässä, ja luoda tarvittaessa uusia rivejä laskujen perusteella. Tämä säästää aikaa ja vähentää virheiden riskiä.
SprintIT tarjoaa tähän myös oman automaattisen täsmäytysmoduulin, joka vie toiminnon vielä pidemmälle. Moduuli täsmäyttää ostotilausrivit verkkolaskuina tulleisiin ostolaskuihin automaattisesti. Laskunäkymässä näet rivikohtaisesti ostotilauksen ja ostolaskun kappalemäärät ja hinnat sekä prosentuaalisen täsmäytyksen tilanteen. Kaikki yhdellä silmäyksellä.
Budjetointi uusiksi – selkeyttä ja parempaa ohjausta
Budjetointityökalu koki täydellisen uudistuksen. Enää ei käytetä erillisiä budjettipositioita, vaan hallinta tapahtuu analyyttisten suunnitelmien ja tilien avulla. Tämä antaa enemmän joustavuutta ja tarkkuutta budjetointiin. Lisäksi Odoo osaa ottaa huomioon myös ostotilausten vaikutukset budjettiin.
Lisäuutuutena voit tehdä tuloslaskelmakohtaista budjetointia suoraan tilitasolla.
Lainalaskuri – hallintaa kiinteäkorkoisiin lainoihin
Uusi lainalaskuri helpottaa kiinteäkorkoisten lainojen hallintaa ja kirjanpidon automatisointia. Sekä pääoma että korot kirjautuvat automaattisesti oikeille tileille.
Raporttien päivämäärävalitsin uudistui
Raporttinäkymissä voit nyt helposti järjestää päivämääräsarakkeita haluamallasi tavalla. Uudistettu aikavälin valinta helpottaa kausien vertailua ja raporttien käyttöä arjessa.
Maksuhuomautukset siirtyivät asiakaskortille
Maksuhuomautusten käsittely on tehty Odoossa entistä sujuvammaksi: tiedot löytyvät nyt asiakaskortilta ja raportti on viety Kumppanin tilikirja -raportin alle.
SprintIT:n taloushallinnon laajennuspaketilla saat myös korkolaskennan maksuhuomautuksille. Voit halutessasi lähettää korkolaskuja asiakkaille.
Katetiedot näkyviin laskuanalyysissä
Odoon laskuanalyysiraportti näyttää nyt myös myyntikatteen. SprintIT:n taloushallinnon laajennuspaketilla raportille saa näkyviin myös kateprosentin, mikä parantaa myyntikatteiden seurantaa entisestään.
Myös palkanmaksu onnistuu Odoolla
SprintIT:n on kehittänyt Odooseen myös palkkahallinnon moduulin, jonka avulla palkanmaksu ja siihen liittyvä kirjanpito hoituvat samassa järjestelmässä.
Maksetut palkat ja matkalaskut ilmoitetaan Odoosta suoraan tulorekisteriin. Matkalaskujen teko on nopeaa ja vaivatonta: päiväraha- ja kilometrilaskuri laskevat korvaukset automaattisesti, kun syötät vain matkan päivämäärät ja lähtö- sekä paluuajat. Kuitit voit liittää kululaskuihin helposti suoraan puhelimella. Työntekijät saavat palkkalaskelmat kätevästi verkkopalkkoina.

Odoo kehittyy, SprintIT täydentää – yhdessä erinomainen taloushallinnon työkalu
SprintIT:n kehittämä taloushallinnon laajennuspaketti täydentää vakio-Odoon toimintoja ja mahdollistaa sen, että kaikki yrityksen taloushallintoon liittyvät asiat voidaan hoitaa Odoossa ilman ylimääräisiä integraatioita. Laajennusosio täyttää myös taloushallinnon erityisvaatimukset vero- ja tilikarttavaatimuksista aina vaativiin raportointikäytäntöihin saakka.
Kehitämme taloushallinnon toiminnallisuuksia jatkuvasti yhteistyössä asiakkaidemme kanssa, erityisesti talousjohtajien ja kirjanpitäjien tarpeita kuunnellen. Yksi hyvä esimerkki tästä on SprintIT kehittämä osatuloutusratkaisu projekteille, joka perustuu projektien valmiusasteeseen jakamalla toteutuneet kustannukset suunnitelluilla kustannuksilla. Näin voit heittää hyvästit manuaalisille tuloutus-Exceleille.
SprintIT:n laajennuspaketin ansiosta Odoo ei ole vain monipuolinen ja moderni ERP-järjestelmä, vaan myös aidosti käytännöllinen taloushallinnon ratkaisu.
Tutustu kattavaan listaukseen Odoon vakiotuotteen uusista ominaisuuksista (versio 18, Odoo release notes).
Jos kaipaat lisää tietoa tai neuvoja, ota yhteys meihin:
talousjohtaja konsta.aavaranta@sprintit.fi puh. 044 971 3839 |