Odoo 19: Tekoäly ja automaatio yhä enemmän talous- ja palkkahallinnon arjessa mukana
Uusi versio toi mukanaan merkittäviä parannuksia tehokkuutta ja automaatiota vaativiin prosesseihin

Syyskuussa julkaistu Odoo 19 -versio toi mukanaan merkittäviä parannuksia erityisesti tehokkuutta ja automaatiota vaativiin prosesseihin. Talous- ja palkkahallinnon osalta Odoo 19:ssä on panostettu tekoälyn hyödyntämiseen ja parempaan käytettävyyteen. Me SprintIT:llä olemme koonneet tähän tärkeimmät uudistukset, keskittyen erityisesti Odoon vakiotoimintojen kehitykseen ja uutuuksiin, jotka jokaisen talous- ja palkka-asiantuntijan on hyvä tietää.


Syväsukellus Odoo 19 taloushallinnon uudistuksiin


Odoo 19 tekee taloushallinnosta ennakoivampaa ja vähentää manuaalista työtä merkittävästi. Tekoäly ei ole enää tulevaisuutta, vaan se on integroitu syvälle Odoon ydinprosesseihin.

Älykkäämpi ja mobiiliystävällinen pankkitäsmäytys: Pankkitiliotteiden täsmäytysnäkymä on uudistettu täysin. Se on nyt selkeämpi, nopeampi ja toimii saumattomasti myös mobiililaitteilla. Voit täsmäyttää luonnos-tilassa olevia tapahtumia. Näet helposti tiliotetapahtumaan liitetyt dokumentit samassa näkymässä. Tekoäly ehdottaa entistä tarkemmin täsmäytyksiä ja osaa käsitellä monimutkaisempiakin tapahtumia.

Uudistetut taloushallinnon käyttöoikeudet: Taloushallinnon käyttöoikeuksia on parannettu luomalla uusia rooleja. Nyt rooleja on 5 (tilintarkastaja, laskutus, laskutus ja pankit, kirjanpitäjä ja pääkäyttäjä). Laskutusoikeudet (Invoicing) omaavat käyttävät voivat luoda laskuja kirjanpitoon asti, mutta ne merkitään tarkastettavaksi korkeamman oikeudet omaaville käyttäjille. Audit trail -toimintoa on kehitetty niin, että voit listanäkymässä suodattaa ja ryhmitellä talouden koko audit trail -historiaa. 

Tilinpäätökseen uusia tarkistusta helpottavia ominaisuuksia: Tilinpäätösprosessiin on luotu käyttäjäystävällinen ja osittain automatisoitu tarkastusprosessi helpottamaan ja laadullistamaan tilinpäätöksen tekoa. 

Dynaamiset raportit ja ennustaminen: Odoo Dashboards -moduulin uudistukset mahdollistavat moniyritysraportoinnin samalla raportilla sekä dynaamisempaa raportointia joustavimmilla aikavälisuodattamilla (mm. month-to-date, year-to-date ja last month). 

Muistiotositteiden jaksotus: Odoo 19 voit helposti jaksottaa myös muistiotositteita alku- ja loppupäivämääräkenttien lisäyksen myötä.

Verojen mäppäys on uudistettu: Veroja ei enää ohjata fiscal position -oliolla, vaan kullakin verolla kerrotaan, mihin fiscal position -sääntöön sitä sovelletaan. 

Tekoälypohjainen laskujen tulkinta sähköpostilaskuille: Voit ladata PDF-ostolaskun Odooseen, ja tekoäly lukee sen, tunnistaa toimittajan, päivämäärät, summat ja jopa rivikohtaiset tiedot. Järjestelmä luo automaattisesti luonnoslaskun.


Palkkahallinnon kehitysaskeleet Odoo 19:ssä


Myös palkanlaskentaan tuli Odoo 19:ssä kaivattuja parannuksia, jotka keskittyvät prosessin sujuvoittamiseen, joustavuuteen ja raportoinnin yhtenäistämiseen.


Yhdistetty työntekijä- ja työsopimusnäkymä: Työntekijän tiedot ja työsopimuksen tiedot (kuten palkka, edut ja työaika) on nyt yhdistetty samalle näkymälle. Tämä vähentää turhaa klikkailua ja hyppimistä eri moduulien välillä.


Uusi "Pay Runs" -työnkulku: Vanha "Palkkaerät" (Batch Payslips) -konsepti on korvattu uudella, ohjatummalla "Pay Runs" -prosessilla. Tämä tekee palkka-ajosta visuaalisemman ja helpommin seurattavan vaihe vaiheelta, luonnoksesta maksatukseen.


Joustavampi palkka-ajo: Kriittinen parannus kiireisille palkanlaskijoille. Odoo 19 mahdollistaa palkkalaskelmien luomisen, vaikka työntekijällä olisi vielä hyväksymättömiä poissaoloja.


Selkeämpi palkkalaskelmien korjausprosessi: Palkkalaskelmien korjaamiseen on luotu uusi, selkeä "peruuta ja korjaa" (revert-and-correct) -työnkulku. Tämä vähentää virheiden mahdollisuutta ja tekee muutosten historiasta läpinäkyvämpää.


Tuki ESG-raportoinnille: Odoo 19:n uudet ESG (Environmental, Social, and Governance) -ominaisuudet voivat hakea dataa suoraan palkkamoduulista. Tämä mahdollistaa esimerkiksi palkkatasa-arvoon liittyvän raportoinnin automatisoinnin.


Vaikutus arkeen: Mihin Odoo 19 taloushallinto vapauttaa aikaa?


Kirjanpitäjille Odoo 19 vähentää entisestään manuaalista tiedon syöttöä AI:n avulla, nopeuttaa kauden sulkua sekä tilinpäätöstä, ja tuo kontrollia kattavilla audit trail -toiminnoilla.


Talousjohtajille ja talousosastolle Odoo 19 parantaa reaaliaikaista raportointia ja analyysiä päätöksenteon tueksi ja tukee konsolidoinnissa sekä ESG-raportoinnissa.


Palkanlaskijoille Odoo 19 tuo selkeyttä yhdellä näkymällä työntekijään ja työsopimukseen sekä helpottaa palkanlaskentaprosessia ajan ja virheiden minimoiseksi.


Odoo 19 vie automaation ja tehokkuuden uudelle tasolle. Erityisesti tekoälyn hyödyntäminen laskujen käsittelyssä ja pankkitäsmäytyksessä vapauttaa talousosastojen aikaa manuaalisesta naputtelusta analysointiin ja ennustamiseen. Palkkahallinnon puolella uudet, joustavammat työnkulut vähentävät stressiä ja virheiden mahdollisuuksia palkka-ajon aikana.


Taloushallintoon tulleet uusimmat päivitykset osoittavat Odoon vahvaa sitoutumista ydinliiketoiminnan prosessien tehostamiseen.


HUOM!  
SprintIT:n Suomen taloushallinnon laajennusosio (ns. taha-paketti) Odoo 19 -versioon on saatavilla tammikuussa 2026.


Haluatko kuulla tarkemmin, miten Odoo 19:n uudet taloushallinnon ominaisuudet voidaan valjastaa teidän yrityksenne käyttöön?

Ota yhteyttä SprintIT:n asiantuntijoihin!

Blogin on kirjoittanut Konsta Aavaranta, kuvituskuva luotu tekoälyllä

Lue myös nämä