Odoo tarjoaa raportointiominaisuudet ilman erillisiä BI-työkaluja
Kaikki tarvitsemasi tieto yhdestä paikasta reaaliaikaisena

Tässä blogissa pureudumme raportoinnin eri tasoihin ja Odoon tarjoamiin monipuolisiin raportointiominaisuuksiin. Lisäksi annamme vinkkejä siihen, miten organisaatiossa eri tehtävissä olevat ihmiset voivat hyödyntää Odoon raportteja. Ja lopuksi annamme vinkit miten pääset alkuun Odoon raportoinnin kanssa.

Neljä tapaa hyödyntää Odoon raportointia


Yritys voi hyödyntää raportteja neljällä eri tasolla. Yksinkertaisimmillaan tutkitaan mitä yksittäisillä tai useammilla dokumenteilla, kuten myyntitilaukset, on tapahtunut. Edistyneimmällä tasolla hyödynnetään raportteja liiketoiminnan ennustamiseen ja päätöksentekoon. Millä tasolla sinun yrityksesi raporttien hyödyntäminen on tällä hetkellä?

Toimintokohtainen raportointi

Katsotaan yksittäisiä listoja tai pivot-näkymää tai tarkastellaan jälkikäteen, mitä on tapahtunut esimerkiksi myyntiputkessa, tilauskannassa, työtunneissa tai sairauslomissa. Odoon vakioraportteja löytyy runsaasti lähes joka moduulista ja niitä voi muokata. 

Katso täältä, miltä Odoon raportit näyttävät!

Koontiraportointi yhdistelee tietoja

Koontiraporteissa Odoo kokoaa tietoa useista eri lähteistä Odoon sisältä (eri moduuleista). Voit esimerkiksi tarkastella myyntiin käytettyä aikaa suhteessa toteutuneisiin tuloksiin, tutkia mistä valmistuskustannukset kertyvät tai selvittää toteutuuko asiakaslupauksenne toimitusaikojen suhteen. Tällaisen raportin voit rakentaa esim. Odoo Dashboardin avulla jopa itse.

Mittarit ja 
KPI:t

Erilaisilla mittareilla ja Key Performance Indikaattoreiden (KPI) avulla seuraat tavoitteiden toteutumista  esimerkiksi myynnin, budjetoinnin tai tuotannon osalta. Dataa voi yhdistellä eri lähteistä. Työkaluina voi olla esim. Odoo Spreadsheet ja Dashboardit.

Ennustaminen

Ennustaminen on analytiikan korkein taso. Kun mittarit ja KPIt on määritelty oikein voit kysyä järjestelmältä “Uskallanko rekrytoida lisää väkeä” tai “Onko nyt oikea aika ostaa tuotteita varastoon”. Ennusteita voidaan tehdä joko Odoo vakioraporteista, Odoo Spreadsheetillä tai esim. SprintIT:n tai muiden Odoo kumppanien kehittämillä lisämoduuleilla.

Odoon edut raportoinnissa: säästät aikaa ja rahaa, olet aina ajan tasalla

Odoo tarjoaa reaaliaikaista dataa

Odoo tarjoaa suoran pääsyn liiketoimintadataan ilman tarvetta synkronoida tai siirtää tietoja ulkoisiin järjestelmiin. Esimerkiksi myyntitilaukset, varastosaldot ja projektien edistyminen päivittyvät reaaliajassa, mikä mahdollistaa nopean ja tarkkaan tietoon perustuvan päätöksenteon.

Kaikki tieto yhdessä järjestelmässä

Erilliset BI-työkalut vaativat usein datan tuomista useista eri lähteistä. Erillisjärjestelmien käyttö voi johtaa tietojen epätarkkuuteen ja synkronointiongelmiin. Odoossa kaikki data – myynti, varasto, asiakastiedot ja taloushallinto – on valmiiksi yhdessä alustassa.

Monipuoliset työkalut vakiotoimituksena

Odoossa on monipuolisesti erilaisia raportointityökaluja, kuten pivot-taulukot, graafit, dashboardit ja integroidun Odoo Spreadsheetin. Nämä mahdollistavat datan visualisoinnin ja analysoinnin ilman erillisiä lisenssikustannuksia.

Odoo on kustannustehokas

Erilliset BI-järjestelmät voivat tulla kalliiksi. Odoo tarjoaa samat mahdollisuudet – ja usein enemmän – osana edullista ERP-lisenssiäsi, joten säästät paitsi rahaa myös aikaa, kun kaikki on yhdessä paikassa. Erillinen BI-järjestelmä voi kuitenkin olla järkevää siinä tapauksessa, jos on tarvetta yhdistellä raportointidataa useista eri järjestelmistä yhteen paikkaan.

Odoo tukee koko organisaation päätöksentekoa


Näin eri roolit voivat hyödyntää Odoon raportointityökaluja:


TOIMITUSJOHTAJA
Odoo ohjaa toimitusjohtajaa oikeaan suuntaan

Odoo raportointi auttaa toimitusjohtajaa strategisessa päätöksenteossa. Seuraat projektien ennustettua liikevaihtoa, teet päätöksiä myyntitoimenpiteisiin ja rekrytointiin liittyen ja valmistelet materiaalit seuraavaan hallituksen kokoukseen. Näet tiedot yrityksen suorituskyvystä reaaliajassa ja reagoit nopeasti muutoksiin.


OPERATIIVINEN JOHTO

Odoo auttaa saavuttamaan tavoitteet


Odoo raportoinnin avulla tehostat yrityksesi prosesseja.Tiiminvetäjänä seuraat työntekijöiden tuntikirjauksia ja käytettävyyttä seuraavan kuukauden osalta. Tunnistat pullonkaulat ja optimoit resurssien käyttöä, olipa resurssisi ihmisiä tai koneita. Parannat tiimien suorituskykyä seuraamalla tiimien tavoitteiden saavuttamista ja annat heille dataan perustuvaa palautetta.


TALOUSJOHTAJA

Ajantasaista ja tarkkaa taloustietoa suoraan Odoosta

Odoon raportit auttavat paremmassa taloudenhallinnassa. Odoossa kirjanpito on pitkälle automatisoitua ja aina ajan tasalla, jolloin talousraportit kertovat aina päivän tilanteen. Odoo tekee kulujen seurannasta helppoa ja mahdollistaa tarkkoja ennusteita, joissa viimeisimmätkin tapahtumat on huomioitu. Odoon Spreadsheet ja Dashboard -moduulit tarjoavat erinomaiset työkalut budjetointiin ja talouden analysointiin. Luot vuosisuunnitelman, joka yhdistää myynnin, kustannusten ja resurssien ennustamisen. Integroit budjetin osaksi dashboardiia, josta koko tiimi näkee reaaliaikaisen tilanteen. Hyödynnät automatisoitua laskentaa ja kaavoja arvioidessasi eri skenaarioita, kuten "best case" ja "worst case" -ennusteita.


Odoolla saat myös kattavan kassavirtaennusteen, jossa voi ottaa huomioon myös myynti- ja ostotilausten vaikutukset kassaan. Saat kätevästi tehtyä tilinpäätöksen tase-erittelyineen suoraan Odoosta. Kuukauden vaihdetta tukee automaation lisäksi eri tarkastusraportit.


Odoosta löytyy myös palkanlaskenta, jolla hoituu palkka- ja kirjanpitoaineiston luonti, palkanmaksu ja eri ilmoitusten lähetys verottajalle.


MYYNTIJOHTAJA

Dataohjattua myyntiä Odoon avulla

Odoon muokattavien raporttien avulla johdat myyntiä tehokkaasti analysoimalla myyntidataa myyjä- tai tiimikohtaisesti. Asetat kuukausikohtaiset myyyntitavoitteet tiimille ja seuraat myyntiennusteita ja budjettia, jotka päivittyvät reaaliajassa. Analysoit eri myyntikanavien tehokkuutta, vertailet asiakassegementtien tuottavuutta ja tuotat reaaliajassa päivittyvät myyntiennusteet ja budjetit. Kommunikaatio sekä myyntitiimin sisällä että prospektien kanssa hoituu kätevästi suoraan Odoo CRM:stä.


VARASTOPÄÄLLIKKÖ

Odoon reaaliaikainen varastonseuranta antaa varastopäällikölle täyden kontrollin varastoihin


Odoon avulla yhdistät varastodatan ja myyntihistorian sujuvasti. Sinä määrität varaston liikkeille kriteerit, kuten myyntimäärät, hälytykset tai automaattiset sisäänostot. Varmistat, että varastosaldot riittävät ja kiertonopeus pysyy hyvällä tasolla. Odoo ennustaa tarpeesi ja ehdottaa hankintoja, jotta et myy ei-oota tai täytä hyllyjä hitaasti liikkuvilla tuotteilla.


Odoon avulla  näet kaikkien varastojen tilanteet reaaliajassa – aina yksittäiselle tuotteelle, SKUlle (Stock Keeping Unit) asti. Olipa kyse sisääntulevasta tai uloslähtevästä logistiikasta, Odoo kertoo mitä tuotteita on tulossa sisään ja mitä lähtemässä ulos. Odoo auttaa tilaamaan oikeat tuotteet oikeaan aikaan sekä tekemään tarpeelliset lisätilaukset toimittajille logistiikkaintegraatioiden avulla. Odoon avulla varaston arvot ja saldot pysyvät aina ajantasalla.

Tutustu Odoon monipuolisiin ja helposti muokattaviin raportointiominaisuuksiin – sen jälkeen saatat pohtia, mihin niitä erillisiä ja kalliita BI-ohjelmistoja enää tarvittiinkaan!

Kasvun työkalut -podcastissa keskustellaan siitä, miten asiantuntijayritys voi hyödyntää Odoon raportointia. 


Kuuntele jakso “Tiedolla johtaminen asiantuntijaorganisaatiossa. Parhaat vinkit raportointiin”.


Lue myös blogi, jossa toimitusjohtajamme Roy Nurmi kertoo miten ennustaa liiketoimintasi kehittymistä tällä viikolla tai ensi kuussa. 

Kuinka pääset alkuun?

Jos olet jo Odoo-käyttäjä, tarkista seuraavat asiat varmistaaksesi, että saat kaiken irti raportointiominaisuuksista:


1. Päivitä Odoo uusimpaan versioon: Varmista, että käytössäsi on Odoon viimeisin versio, joka sisältää kaikki uusimmat työkalut ja kätevimmät raportointiominaisuudet, kuten Odoo Spreadsheets ja Dashboard.

2. Päätä mitä tietoa tarvitset. Tutustu Odoon vakioraportteihin ja muokkaa niistä jokaiselle omaan työhön sopivimmat. Tallenna usein käytetyt raportit joko Dashboard-näkymille tai suosikeiksi haluamaasi sovellukseen.


3. Varmista, että oma data ja perustiedot on kunnossa, muuten raporttien data ei ole relevanttia.


4. Tutki ensin Odoon vakioraporttien mahdollisuudet ennen omien raporttien rakentamista


5. Aseta tavoitteet ja seuraa niiden toteutumista.


6. Hyödynnä ja jaa.  Mukauta Dashboardisi näyttämään juuri sinun liiketoiminnallesi olennaiset tiedot ja jaa raportit haluamillesi käyttäjille.


7. Pyydä apua: Jos tarvitset apua Odoon raportointiominaisuuksien tehokkaassa hyödyntämisessä, käänny SprintIT:n aiantuntijoiden puoleen.


Valitsemalla Odoon säästät aikaa, rahaa ja resursseja, kun voit luopua turhaksi jäävistä ulkoisista työkaluista. Odoossa kaikki tieto on saatavilla reaaliajassa.

Lataa Odoo Raportointi -webinaari

Tallenne 28.5.2024


Näin hyödynnät Odoon raportointiominaisuuksia! 

Raportointi mielletään liian usein peräpeiliin katsovana, historian tapahtumia tarkastelevana toimintana. Suurimman hyödyn saat kuitenkin Odoon reaaliaikaisesta raportoinnista, jonka avulla opit ennustamaan tulevaa luotettavasti jopa useiden kuukausien päähän.

Lataa ​tästä

Suunnitellaan yhdessä juuri teidän tarpeisiin sopiva ratkaisu!

Lue myös nämä